tuscan summer

Layering on the top of my research on warmth, this is a preview on what I could research if I came to spend a summer in Tuscany. It is a brainstorming of intuitions and study tracks gathered for the occasion of a residency open call. 


















botticelli illustrations for dante’s divine comedy

di bartolo



 

bucchero, etruscan pottery : lower techniques of firing ceramic
bucchero nero, porous : doesn’t contain water - then techniques progress
retrace the rise of temperature in ceramic firing over time

http://museoacqua.comune.siena.it/ water



Saint-antony-beaten-by-the-devils--_Sassetta--Siena_Pinacoteca.jpg
alternance of warm and cold colors. 

 

possible outcomes : interventions / performance / publication / talks  / engraving (lino > light technical material to source) / ceramic

would need scan-printer, camera, bike : can bring


  • feed performative experiment with historical research.
  • Situated Anchor, go on field (situated : ceramist, researcher, artist and social gatherer)
  • Tuscany : iconographic and architectural patrimoine, culinary, linguistic culture. Understand and participate
  • How people lived and live, how artists are embedded in this
  • Focus on artistic historical background from Tuscany which I would love to study
  • Already fond of proto-renaissance representation and architecture. (the first fireplaces also)  how vernacular architecture techniques interact with heat. How people gathered around, made food and how those traditions traveled through time, till now on. 
  • open doors of home and architectures and look at paintings, read books, discuss about fire and share moments around it. 

explore practices through history and contemporary.

peinture italienne, proto-renaissance, passage du moyen-âge à l’époque moderne, chamboulement de système symbolique et iconographique

dans ces tableaux, une représentation du foyer, de l’architecture naissante (cheminées) volonté de comparer la représentation picturale et l’architecture, des architectures restantes, et celles nouvelles. d’aller chercher dans les tableaux les témoignages divergents d’un passé. dans cette lignée, comment l’artiste s’inscrit dans une dynamique qui va de la création, l’expérimentation à la représentation des cultures.

comment il s’inscrit là-dedans : la résidence me parait être un endroit propice à ces questionnements. 

je visualise graduellement s’étendre et revenir du studio, à la résidence, aux alentours, aux musées, à l’image qu’on se fait de l’Italie.






keywords :

geology, clay paysage - clay sediment - crete Senesi

from clay to ceramics

la cheminée en archi / en tableau, puis avec les maisons contemporaines

analogies four / voûtes architecturale - how to handle heat

church archs - oven archs

fire - food - gathering - ceramic

cuisson / cuisine / cheminée domestique

le geste répétitif des pâtes (vas-et-viens entre forme et geste. moment de partage familial structuré)

langue (learn a new language, etymology and language structure while other senses are requested to communicate) common roots with french - english to translate.

Summer

burned nature

almost desert

Apocalyptic heat

Flat heat

Enfer - flammes

illumination

abstract 

flat background

fresco

Farniete, ralentissement, ramollissement - melting - slowing down

Observer les gestes lent

champs brulés de tournesols et de foin (cereals and sunflowers)

Desertique, esseulé,

Rapprochament, isolation des maisons

Tumulte humain

insulation property of bricks 

packed architecture / close housing 

close but closed

Abbey of Monte Oliveto Maggiore (Luca Signorelli, Sodome)


Références :

recherche iconographique et anthropologique : Aby Warburg
Tuscan painters
Bruno Munari
Ettore Sottsass
..
Donna Haraway - situated knowledge
Rancière

> list historical sites to visit